【BrandStory】港座廁開荒牛American Standard破解:智能馬桶港難「入屋」之謎

2003年沙士事隔17年,港人對病菌的警戒心早已鬆懈,直至武漢肺炎來襲,如廁衞生再度成為焦點,專家強烈建議蓋上廁板沖廁,令人意識到不論商場、商廈、社區地方、以至家中的私家馬桶,均停留在原始手動開關廁板的階段。全自動的智能馬桶事實上早已面世,惟種種原因令其難以普及,最棘手的是座廁部份與本港沿用70年的海水沖廁系統不兼容。作為香港馬桶界「開荒牛」的American Standard認為,疫情令港人開始關注馬桶性能。智能馬桶以外,業界早已研發其他「抗疫」方法。

 

去過廁所的相信都認識它——American Standard(美國標準)的馬桶可謂深入民生,前身名為Standard Manufacturing的美標於1875年成立,是1949年由港商益美潔具引入本港的衞浴設備品牌,至今發展已逾70年。對上一次馬桶生意輝煌的時期,或許要數到60年代。當時英國殖民地政府大力發展公屋,基層家庭逐漸擁有獨立廁所。American Standard母公司LIXIL Water Technology香港及澳門區域經理何家威(Paul)認為,當年公屋多使用踎廁,為區別身分,私人樓對座廁需求急升,「當時美標啱啱喺菲律賓設廠,亞洲區有自己嘅生產線,相對成本價較低,所以60年代已經滿足咗香港幾代人嘅需求」,特別是American Standard是當時少數能製造適用於香港咸水沖廁系統的陶瓷馬桶品牌。

今時今日住宅市場及商用項目的馬桶生意,依然與樓市息息相關。「如果嗰時樓市活躍,其實好多基建係同時間帶動」,他舉例,啟德發展前會先發展九龍灣周邊商業地區,從而帶動衞浴界的生意;住宅市場而言,港人家中的馬桶普遍「十年如一日」,市民缺乏換馬桶的誘因,馬桶規格相關知識不如口罩般被市民重視,曾經紅極一時的電子廁板及智能馬桶也不如傳統座廁般「入屋」,Paul認為與樓價高、人工貴、認證少有關。

 

智能馬桶未「入屋」

過去10年樓價升勢凌厲,壓抑港人換樓或上車意欲,「而家閒閒哋,(新屋)裝修40、50萬走唔甩;2010年到2020年呢10年,好多人上咗車、買到樓已經好開心,可能亦使咗大部分嘅錢」,成功上車後不捨花錢購買貴價廁所設備;租樓市場亦然,「佢哋(業主)願意花錢,但未必願意花一嚿好大嘅錢,我租俾人渣嘛,嗰個只係生財工具,而唔係我自己住嘅」;師傅安裝人工費貴亦令人卻步,特別是智能馬桶或電子廁板更需要專業技工。「工人唔會咁容易接一單純粹換吓廁所板,或者係水龍頭」,人工甚至比產品本身還要貴,故普遍家中大裝修才會一併更換馬桶。

 

另一阻礙智能馬桶普及的主因,是產品目前仍未得到政府的質量認證。「香港政府一直以嚟都冇開一個好大嘅綠燈,甚至乎近年係有啲收緊。我哋啲產品歸水務署規管,水務署會關心GA認證(編按:針對與飲用水直接接觸、其金屬表面屬低金屬釋出率的水喉產品);但呢啲產品(智能馬桶)涉及少少電器,水務署唔認為佢哋要規管電器部分,EMSD(機電工程署)又覺得係水務署規管嘅嘢」。

目前世界上仍有不少地方依賴食水(淡水)沖廁,惟水務署早於1950年設立海水供應系統作沖廁用途。香港至今仍是世界上廣泛使用海水沖廁的少數地區之一,以節省食水,因此,政府變相不鼓勵智能座廁利用淡水清潔及沖廁的功能,地產商的發展住宅或酒店項目均甚少使用,目前以二手裝修市場為主,反而澳門酒店常見使用電子廁板。Paul估計,香港每15個家庭只有1個會安裝全自動智能馬桶,特別是家中在兩個廁所的家庭,只有1個廁所的則較少安裝。

 

「抗疫」馬桶5年跌價50%

全自動智能馬桶包括兩部分:智能座廁及電子廁板。American Standard同系日本衞浴牌子INAX早年在電子廁板新增殺菌功能,原理跟空氣清新機相若,母企LIXIL將技術放諸於廁板上,配合智能座廁便成了全自動電子「抗疫」馬桶。「其實呢一行嘅產品係越來越平」,一個具備抗菌及殺菌功能的「抗疫」馬桶,5、6年前索價介乎4萬至5萬元,「今日喺香港好多地方兩萬蚊左右已經買得到」,他解釋由於東南亞地區酒店和住宅發展快,帶動整體潔具用品產量提升,令成本下降。

 

至於傳統座廁,雖不能殺菌但亦做到「抗疫」功能,American Standard於2014年至2018年間研發出一套衞生潔淨系統——從旋渦式沖廁、廁兜內壁塗層及馬桶表面的陶瓷釉料三方面著手,設計抑壓馬桶細菌生長的技術,「呢啲微小事,因為沙士距離今日已太遠,去到今日,佢哋會覺得,吓,係咩?原來有咁大關係㗎?」具備該系統的傳統座廁價格約5,500元,較基本座廁約2000元貴一倍多,但較智能馬桶售價明顯便宜,亦沿用香港的咸水沖廁方法。

 

澳門賭場訂單增 與賭牌有關?

Paul認為肺炎疫情爆發是一個好時機,跟政府和公眾解釋高科技產品有利市民健康。他建議市民現階段考慮更換傳統座廁或電子廁板已非常足夠,住宅更換感應式水龍頭則不太實際,最重要仍是常清潔及注意個人衞生。「今日,佢哋都會關心,除咗以前一個普遍坐廁之外,沖嗰個performance、到到個design各樣嘢,係咪真係做到一個真正嘅cleaningness同埋tidyness? 我覺得個焦點會再返返去」。最近公司已收到很多有關升級馬桶的查詢,特別是來自澳門的酒店,「我見到佢哋有一個翻新的潮流,用一個更加有利嘅條件去爭取賭牌」。

香港大部分商場及商廈已轉用感應式沖廁及手龍頭,Paul認為這些地方的廁所規格已做得不錯,他提及「北角佛堂」確診群組的佛堂水龍頭驗出新型冠狀病毒:「雖然沙士到今日相隔咗17年,但係你問我,仍然見到好多公眾地方用緊一啲我吔叫單把手,甚至係時間式按落去跟住自己閂嘅(水龍頭),香港仍然都未完全用得晒自動感應,甚至有啲公眾地方仲係要自己按嗰個沖廁制,有啲人講笑都未做完嘢,啲水又沖咗出嚟。」他認為學校、老人院的廁所設備有較大的改善空間,「最驚啲老人家中咗(傳染病)後帶返去個社群,可能老人家缺乏自理能力,感應龍頭更加應該擺喺老人院,甚至係感應花灑」。公司近期已針對老人院等社區地方,推廣具備衞生潔淨系統的傳統座廁及感應手龍頭,鼓勵社區地方升級設備,提升廁所衞生。

記者:邱曉欣
——
影片:
採訪: 邱曉欣、余曉芸
編撰、旁白:余曉芸
攝影:細釗
剪接、後期:何文超
編審:倪敏慧
investMAN
For People of Style & Substance
掌握理財智慧 感受生活品味